Welkom op mijn blog

Bespiegelingen van Erick Wuestman rondom:
- Circulaire Economie,
- ontwikkelingen binnen de Stichting Circulaire Economie
- ervaringen in relatie tot SquibS, events van, door en voor slimme jongeren.


Monday 20 August 2012

Wijffels en het organiseren voor emergentie!

Heerlijk college van Herman Wijffels op Lowlands.

Ik was er zelf niet bij, maar inmiddels heb ik wel de opname ervan gezien en ik raad u aan datzelfde te doen. Ik krijg de VIMEO video hier niet ingevoegd, maar hij is te zien via deze link:  Klik hier!

Nog niet eerder heb ik iemand zo helder en raak horen duiden in welke situatie onze samenleving is aangekomen en wat dit voor consequenties heeft als Herman Wijffels dat deed op Lowlands, het PopFestival+ dat in het weekend van 18 en 19 aug 2012 werd gehouden.

Wijffels is al lang een van mijn helden. Hij weet telkens de actualiteit op een dusdanige manier te grijpen dat ook anderen het gaan begrijpen.  Wijffels spreekt duidelijke taal en maakt het (in mijn ogen althans) tastbaar en laat de toepassingen naar voren komen van zijn ideeën.

Ik weet dat hij bekend is met de Spiral Dynamics theorie (zie een vorig blog voor een samenvatting van deze theorie) , al heeft hij het geleerd via de andere Graves medewerker dan ik. In deze lezing zijn de  toespelingen op deze theorie duidelijker dan ooit. Hij spreekt zelfs letterlijk over het organiseren rond emergentie en circulair organiseren. Graves, de grondlegger van de Spiral Dynamics opzet noemde zijn theorie: Emergent Cyclical Levels of Existence Theory: An Integral Analysis. Treffender is het toch niet te duiden dat Wijffels zich laat inspireren door Graves en zijn Visie! Dat maakt verder niet veel uit voor hem en jullie, maar het sterkt mij in het nog sterker willen insteken op de kwaliteiten en de waarden achter Spiral Dynamics. Ze doen er echt toe!

Vanuit de duurzaamheid steekt Wijffels door naar manieren van organiseren en de politiek.  In de video gebruikt hij grote woorden om aan te geven dat we nu echt op een ramkoers liggen met ons ecosysteem. Dat de economie, de financiële wereld de internationale manier van organiseren toe zijn aan een ”volgende release” van onze evolutionaire ontwikkeling. Banken maken geld, door mensen en organisaties die schulden op zich nemen. Dat systeem is overspannen en Over the Top. Zo kan het niet langer en wie is er eigenlijk gerechtigd om Geld te maken? IS het wel terecht dat banken zich gedragen als letterlijk Money Making Machines? (EW: Het is al erg genoeg dat bedrijven dat doen!) Schijnbaar is er in Brussel een denktank bezig regie in te nemen in het herstructureren van de financiële – banken wereld, een geruststellende gedachte dat Wijffels daar deel van uitmaakt!

  • Lineaire methodieken zijn niet in staat mee te bewegen met wat zich voordoet.
  • Proberen te behouden wat we hebben is leugenachtig en egocentrisch.
  • We gebruiken te veel, delen met te weinig en lenen van de toekomst.
  • We proberen ons af te sluiten voor invloeden van buitenaf.  

Wijffels ziet als oplossing dat we ons open moeten stellen voor een circulaire manier van denken en organiseren. Recycelen, upcycelen, kortom bronnen niet uitbuiten en uitgaan van het louter consumeren van de niet uitputtelijke bronnen van onze wereld. En dat deel uit laten maken van ons DNA van de toekomst.

Vanuit deze duurzame gedachte maakt Wijffels de sprong naar de maatschappij. Survival of the Fittest wordt naar de nabije toekomst: Survival of the Species. Zo belangrijk is de transformatie waar we inzitten. Het gaat om het voortbestaan van onze soort.

Zonder die woorden te gebruiken duidt Wijffels op een omslag in denken vanuit Spiral Dynamics termen, van blauw-oranje naar Groen-Geel en voorzichtigjes op Turquiose. Daarmee doelend op de waardesystemen / drijfveren en krachten die ik in mijn werk identificeer met Het Nieuwe Werken. (Zie vorige blogs, artikelen en mijn website.) Dat wil zeggen Het Nieuwe Werken zoals ik dit verdedig. Samenwerken, co-creëren, slim innoveren, creatief kunnen en durven zijn vanuit zelfsturing, synergie, vertrouwen en een holistische integrale en duurzame benadering van de samenhang der dingen. Samengevat op zijn Rijnlands in: Vakmanschap, Verbinding en Vertrouwen, met als werkterrein vrijwel alles waar Wijffels in deze prachtige video aan refereert.

Een man van zijn statuur heeft invloed op de ontwikkelingen in en om Nederland. De avond na Lowlands mocht hij bij Nieuwsuur op TV uitleggen wat hij met flexibilisering in de politiek bedoelt. Als voormalig formateur hoop ik dat ze hem rond Het Kamertje in Het Binnenhof nog net zo serieus nemen als toen opdat hij de kans krijgt zijn ideeën nog meer in de realiteit te plaatsen!

Wijffels sluit af met een aantal inzichten die deden denken aan de prachtige toespraak van Steve Jobs die gisteravond nog op zomergasten werd getoond. Dat de jeugd en studenten van nu de taak hebben om de transitie vorm te geven. En dat je op basis van intuïtie moet kijken en aanvoelen wat jouw rol wordt in dit verhaal. Je kunt immers je niet meer blindvaren op hoe het gisteren ging of wat je op school hebt geleerd. In tijden van transitie wordt alles anders, en het oude komt niet meer terug.

Ik ben vast besloten het niet alleen aan de volgende generatie(s) over te laten! De energie die ik kan blijven stoppen in het op sleeptouw nemen van de ook  niet meer zo jeugdigen, of hen zelfs het voortouw te laten nemen, draagt ook bij aan mooiere kringloop in de wereld. En wie weet zijn we in Nederland wel als een van de eersten zo ver om echt verschil te maken op deze terreinen!

Laten we alvast beginnen met het echt goed luisteren en laten beklijven wat de wijze man op de video deelt!

En wie ook vooruit wil, maar wat hulp of een spiegel kan gebruiken, schroom niet en bel me! Op een aantal vlakken kan ik wellicht een steentje bijdragen en samen komen we dan een heel eind!

Niet mee eens, of juist wel? Tips? Kom op en reageer!

No comments:

Post a Comment